Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου Cyprus Folk Art Museum

  • Home
  • Cyprus
  • Nicosia
  • Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου Cyprus Folk Art Museum

Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου Cyprus Folk Art Museum Cyprus Folk Art Museum
Volkskunstmuseum Zypern
Musée d’Art Populaire chypriote
Museo dell’Arte popolare di Cipro
Музей народного искусства

Google maps : https://goo.gl/maps/HxWRn

Το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου ιδρύθηκε από την Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών το 1937 και στεγάζεται στους χώρους του Παλαιού Αρχιεπισκοπικού Μεγάρου. Βρίσκεται στην πλατεία του Εθνομάρτυρα Κυπριανού, δίπλα από τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννη και ακριβώς απέναντι από την είσοδο του ιστορικού Παγκυπρίου Γυμνασίου. Ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός, ο οποίος απαγχ

ονίστηκε το 1821 από τους Τούρκους συνελήφθηκε και μεταφέρθηκε στο χώρο του μαρτυρίου του από αυτό εδώ το κτήριο. Στον όροφο του κτηρίου υπάρχει το δωμάτιο που χρησιμοποιούσε και που είναι γνωστό με το όνομά του.
Το κτήριο του Μουσείου είναι κτίσμα του 15ου αιώνα, γοτθικό με μεταγενέστερες προσθήκες. Η πλούσια διακοσμημένη γοτθική καμάρα με την αξιόλογη τοιχογραφία του Ευαγγελισμού (16ος αι.), ιταλοβυζαντινής τέχνης, φέρει τμήμα ελληνικής επιγραφής και αποκαλύφθηκε το 1950. Στις αρχές του 13ου αιώνα η περιοχή ήταν Φράγκικη (Λατινική) και το τμήμα του παλαιού κτηρίου χρησιμοποιούταν ως μοναστήρι από το τάγμα των Βενεδικτίνων. Εξάλλου το τάγμα των Ιωαννιτών είχε ναό στο όνομα του αγίου του τάγματος. Ο Ούγος ο Α’ και ίσως και άλλοι φράγκοι βασιλείς τάφησαν στην περιοχή. Το κτήριο περιήλθε στην κυριότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας προ της Τουρκικής κατάκτησης της Κύπρου (1570/1). Η δύσκολη περίοδο της Τουρκοκρατίας απαιτούσε και έξυπνους τρόπους διαφυγής γι’ αυτό και εκμεταλλεύτηκαν τις μυστικές εξόδους του παλαιού μοναστηριού που εκτείνονται με υπόγειες σήραγγες κάτω από το κτήριο της παλαιάς Αρχιεπισκοπής προς το αρχοντικό του Χατζηγεωργάκη Κορνέσιου και το Παγκύπριο Γυμνάσιο. Κάτω από το Παγκύπριο Γυμνάσιο βρίσκεται η λεγόμενη «κρύπτη των Φιλικών», από όπου συνεχίζουν οι σήραγγες προς τις κρυφές εξόδους των τειχών της Πύλης Αμμοχώστου.
Το 1950 έγιναν, από τον τότε Αρχιεπίσκοπο Κύπρου, Μακάριο Γ, τα εγκαίνια του πρώτου μικρού μουσείου, που σταδιακά εμπλουτίστηκε και επεκτάθηκε στο ισόγειο της παλιάς Αρχιεπισκοπής. Κατά τη διάρκεια των γεγονότων του 1955-1959 το Μουσείο αναγκάστηκε, σε τρεις διαφορετικές περιπτώσεις, να κλείσει. Επίσης, το καλοκαίρι του 1974 όταν έγινε η Τουρκική εισβολή, η συλλογή μεταφέρθηκε σε ασφαλισμένες περιοχές και το Μουσείο έμεινε κλειστό για ένα χρόνο περίπου. Παρόλα αυτά οι περιπέτειες δεν είχαν τελειώσει. Τα αντικείμενα χρειάζονταν άμεση συντήρηση, η στέγη του κτιρίου ήταν έτοιμη να καταρρεύσει και η υγρασία προκαλούσε ανεπανόρθωτη ζημιά στα εκθέματα. Το 1990 η Α. Μ. ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος Α΄ γενναιόδωρα προσφέρθηκε να καλύψει τα έξοδα και έτσι ακολούθησαν εκτεταμένες αναστηλωτικές εργασίες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν τον Απρίλιο του 1996, όταν οι καινούργιες εκθέσεις στο ισόγειο άνοιξαν για το κοινό. Το 1990 έγιναν εκτεταμένες αναστηλωτικές εργασίες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν τον Απρίλιο του 1996, όταν οι καινούργιες εκθέσεις στο ισόγειο άνοιξαν για το κοινό.
Πολλά από τα αντικείμενα του Μουσείου αποκτήθηκαν από δωρεές, άλλα αγοράστηκαν κατευθείαν από τους χωρικούς είτε από ιδιωτικές συλλογές. Τα περισσότερα αντικείμενα προέρχονται από τις κατεχόμενες μας περιοχές. Στις συλλογές του Μουσείου υπάρχουν έργα υφαντικής, αγγειοπλαστικής, κεντητικής, μεταλλοτεχνίας, ξυλογλυπτικής, καλαθοπλεκτικής, δερματοτεχνίας, λαϊκής ζωγραφικής, φορεσιές, δαντέλες, γεωργικά εργαλεία, εργαλεία υφαντικής κ.ά.
Αξιοπρόσεκτη είναι επίσης η θύρα του Αγίου Μάμαντος (19ος), από την οποία εμπνεύστηκε για το ποίημα του «Λεπτομέρειες στην Κύπρο» ο Γιώργος Σεφέρης, φίλος του ζωγράφου και πρώτου Διευθυντή του Μουσείου, Αδαμάντιου Διαμαντή. Στο Μουσείο εκτίθενται επίσης τοιχογραφίες από ένα καφενείο στο Γέρι, οι οποίες απεικονίζουν τον Αθανάσιο Διάκο και τον Παναγιώτη Κουταλιανό. Παρόμοιες τοιχογραφίες επιβιώνουν ακόμη σ’ ένα καφενείο στην Κρήτου Τέρρα στην Πάφο. Σημαντικοί πίνακες ζωγραφικής είναι αυτοί του Μ. Κάσσιαλου, «Ο γάμος» , του Ι. Κισσονέργη. ‘Καρπασίτισσα’ και του Α. Στυλιανού «Η Λάπηθος».
Το Μουσείο έχει μια μεγάλη συλλογή αργυροχρυσοχοϊας από δωρεές, όπως είναι αυτή του κατεχόμενου μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα και της περίφημης συλλογής της Μαρίας Ελευθερίου- Γκαφιέρο. Επιπλέον, το 2011 το Μουσείο Αργυροχρυσοχοΐας έκλεισε και η συλλογή του φιλοξενείται στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου. Σήμερα το Μουσείο αριθμεί πάνω από 5000 αντικείμενα.
Το Μουσείο προσφέρει την ευκαιρία σε όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν εθελοντικά σε διάφορους τομείς. Για τον σκοπό αυτό έχει δημιουργηθεί και ο Σύνδεσμος «Φίλοι του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης Κύπρου» .
Το κατάστημα του Μουσείου διαθέτει αντιπροσωπευτικά έργα παραδοσιακών τεχνίτων, όπως επίσης και σύγχρονα έργα εμπνευσμένα από την παράδοσή μας. Μπορείτε να μας στηρίξετε αγοράζοντας τα δώρα σας (βιβλία, dvd, καρτ ποστάλ, σελιδοδείκτες, φιγούρες, υφαντά, κοσμήματα..)
Τρίτη-Παρασκευή 9.30-16.00, Σάββατο 9.00-13.00

Επικοινωνία: 22 432578, fax 22 343439. [email protected], www.cypriotstudies.org
The Cyprus Folk Art Museum was founded by a few keen members of the Society of Cypriot Studies in 1937 and is housed in the premises of the old Archbishopric Palace. In 1961 the seat of the Archbishop of Cyprus was moved to the new palace. The Society then approached the Archbishop who graciously handed over the whole of the premises of the Old Archbishopric to the Soc+iety, to be used for its activities. It was at that time from 1962 to 1964 that extensive reconstruction of the building was carried out, at the very great expense of the Society with the help of His Beatitude Makarios III. The building of the Museum dates back to the 15th century and is Gothic with earlier additions. In the beginning of the 13th century, the area was French (Latin) and was used as a monastery by the order of the Benedictines. Besides, the Order of St. John-Hospitaliers- built a church in honour of St. John, their patron saint. Hugo 1st was buried here in 1218. The Greek Orthodox Church began using it sometime before the Ottoman Occupation (1571-1878). The richly decorated Gothic arch with the 16th century fresco of the Annunciation, which bears the end of a Greek inscription was uncovered in 1950. The fresco was conserved in 1995 by the Society and the Department of Antiquities. Many of the items of this museum were donated, others were bought either directly from the villagers or from private collections. Most of the items were made in areas that are now occupied by Turkish troops. Samples of weaving, pottery, embroidery, lace, costumes, metalwork, woodcarving, basketry, leatherwork, naïve painting, agricultural and weaving tools are to be found in the museum collections. An important item is the door of St Mamas Church (19ος), that inspired the novel poet George Seferis. The poet refers to the little owl of the door on his poem “Little things of Cyprus”. The poem is dedicated to his friend and first Director of the Museum, Adamantios Diamantis. Very special paintings are two wall paintings of a coffee shop from a village called Geri, that depict a hero of the Greek Revolution against the Turks in 1821, called Athanasios Diakos and a very famous athlete, called Panagiotis Koutalianos, who was famous of his power and his exhibitions all over the world. Two other important paintings are those of M. Kassialos, ‘The wedding’ and A. Stylianou. ‘Lapithos’. Both paintings depict cypriot customs and traditional works. Today the number of items of our Museum catalogued is over 5000. During 1955-1959 troubles, the Museum was forced to close in three different occasions. Also, in the summer of 1974 when the Turkish invasion took place, the collection was transported to safer areas and the Museum was closed for over a year’s period. Though, the adventures were not over. The artifacts needed immediate conservation, the roof of the building was about to collapse and the humidity was causing irreparable damage to the exhibits. In 1990 His Beatitude Archbishop Chrysostomos generously offered to cover the expenses and thus, extensive repair work took place that was finished in April 1996 when the new exhibitions in the ground floor opened for the public. In June 1999, the Silk Industry Exhibitions were inaugurated in the first floor of the building. The old Archbishopric is situated in the square named after Archbishop Kyprianos who was hanged by the Turks in 1821 with the commencement of the Greek Revolution, so that it would not spread in Cyprus that was under Ottoman rule as well as the Greek mainland. Kyprianos was actually taken from a room in this building to the place of his martyrdom. On the first floor there is the room which was used by him and is known by his name. Across the street is the Pancyprian Gymnasium, the oldest and largest gymnasium in Cyprus, which is the continuation of the Greek school founded by Archbishop Kyprianos in 1812 and dedicated to the Holy Trinity. The museum has a rich shop with traditional handicrafts and also small gifts inspired of tradition woven bookmarks, shadowtheatre figures, jewellery and books concerning Cyprus archaeology, tradition etc You can also try traditional drinks like soumada (made of almond), rosewater and cypriot coffee. For groups we can offer traditional homemade pies, made in satzi and pourekkia (a pie with white cheese-halloumi). Volunteers are accepted to work in our museum, as our organization is based in volunteerism since 1937

Με μεγάλη χαρά ξεναγήσαμε και φιλοξενήσαμε στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης τους εξοχώτατους Πρέσβεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ...
14/08/2026

Με μεγάλη χαρά ξεναγήσαμε και φιλοξενήσαμε στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης τους εξοχώτατους Πρέσβεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Υφυπουργός Μ. Ραουνά δεξιώθηκε το διπλωματικό Σώμα κλείνοντας με ένα πολιτιστικό ποίκιλμα την κυπριακή Προεδρία

It was with great pleasure that we guided and hosted the Ambassadors of the European Union at the Museum of Folk Art. Deputy Minister M. Rauna offered a reception to the diplomatic corps, concluding the Cypriot Presidency with a cultural event

Με ιδιαίτερη χαρά ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας και υποδεχθήκαμε την πρώτη οργανωμένη ομάδα επισκεπτών από την Κίνα. Μια ...
31/07/2026

Με ιδιαίτερη χαρά ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας και υποδεχθήκαμε την πρώτη οργανωμένη ομάδα επισκεπτών από την Κίνα. Μια χώρα με έναν πανάρχαιο πολιτισμό και εξίσου σημαντικό με τον ελληνικό! Χουάν Γιν!

It was with great pleasure that we started our collaboration and welcomed the first organised group of visitors from China. A country with an ancient civilization and equally important as the Greek one.Huānyíng!

19/07/2026
Έκθεμα μηνός Μαΐου (Α.Μ.: 3584)Δωρεά: Αριστοφάνη ΧατζηχαραλάμπουςΔιαστάσεις: 109 x 109,2 x 78,5 εκ.Προέλευση: Λάπηθος Το...
11/07/2026

Έκθεμα μηνός Μαΐου (Α.Μ.: 3584)
Δωρεά: Αριστοφάνη Χατζηχαραλάμπους
Διαστάσεις: 109 x 109,2 x 78,5 εκ.
Προέλευση: Λάπηθος
 
Το έκθεμα του μηνός Μαΐου είναι ένας τροχός κεραμουργού από το κατεχόμενο χωριό Λάπηθος, δωρεά του αγγειοπλάστη Αριστοφάνη Χατζηχαραλάμπους. Στην Κύπρο απαντώνται δύο είδη κεραμικών τροχών: το “γυριστάρι”, που αποτελεί έναν πρόχειρο και μικρού μεγέθους τροχό και ο εξελιγμένος κοινός κεραμικός τροχός, στον οποίον εντάσσεται και το συγκεκριμένο έκθεμα. Ο τροχός είναι κυρίως ποδοκίνητος και σε μερικά εργαστήρια κινείται με τον ηλεκτρισμό. Ο τροχός αποτελείται από ένα ξύλινο κυκλικό δίσκο, ο οποίος περιστρέφεται οριζόντια, πάνω σε ένα κάθετο μεταλλικό άξονα. Στο πάνω μέρος του άξονα υπάρχει μια μεταλλική ή ξύλινη βάση, στην οποία τοποθετούσαν τον πηλό. Επίσης ο τεχνίτης διατηρούσε την περιστροφική κίνηση του τροχού με ρυθμικές κινήσεις του δεξιού ποδιού. Παράλληλα με την κίνηση αυτή του τροχού, ο τεχνίτης με τα χέρια του έδιδε σχήμα στον πηλό με το αρχικό του σχήμα να είναι κυλινδρικό.

Κείμενο:Κυριακή Τσαγγαρά

Βιβλιογραφία: 
Μ. Δημητρίου, Θησαυροί του Εθνογραφικού Μουσείου Κύπρου, Λευκωσία 2002, 56.
Μ. Δημητρίου, Παραδοσιακή Αγγειοπλαστική στην Κύπρο, Λευκωσία 2001, 31, 39.

Σαν σήμερα το 1821 απαγχονίσθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Κυπριανός, προτιμώντας τον θάνατο, παρά τον εξισλαμισμό αυτού κα...
09/07/2026

Σαν σήμερα το 1821 απαγχονίσθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Κυπριανός, προτιμώντας τον θάνατο, παρά τον εξισλαμισμό αυτού και του ποιμνίου του. Στην Παλαιά Αρχιεπισκοπή, έδρα της Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών μπορείτε να επισκεφθείτε το ιερό δώμα του εθνομάρτυρος Κυπριανού. Αιώνια η μνήμη αυτών και των συμμαρτυρησάντων

On this day in 1821, Archbishop Kyprianos of Cyprus was hanged, preferring death than the conversion of himself and his flock to Islam. In the Old Archbishopric, seat of the Society of Cypriot Studies, you can visit the sacred chamber of the martyr Kyprianos. Bleesed be the memory of him and his co-martyrs

Υποδεχθήκαμε τον Κώστα Κληρίδη, πρώην Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας στο Παλαιό Αρχιεπίσκοπικο Μέγαρο και τον ξεναγήσ...
07/07/2026

Υποδεχθήκαμε τον Κώστα Κληρίδη, πρώην Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας στο Παλαιό Αρχιεπίσκοπικο Μέγαρο και τον ξεναγήσαμε, μιλώντας για τη μεγάλη συμβολή του αείμνηστου παππού του Νεάρχου Κληρίδη στην ίδρυση της Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών και την προσφορά του στη λαϊκή τέχνη, αγιολογία και στην παιδική λογοτεχνία

We welcomed Costas Clerides, former Attorney General of the Cyprus Republic, to the Old Archbishop's Mansion and offered him a tour through the building and it's collections, discussing about the great contribution of his late grandfather Nearchos Clerides to the foundation of the Society for Cyprus Studies and his input to folk art, hagiology and child literature

Έκθεμα μηνός Απριλίου (Α.Μ.: 2951)Αγορά: από Γεώργιο Χρίστου Διάμετρος:  39x44x21 εκ.Το έκθεμα του μηνός Απριλίου είναι ...
29/06/2026

Έκθεμα μηνός Απριλίου (Α.Μ.: 2951)
Αγορά: από Γεώργιο Χρίστου
Διάμετρος: 39x44x21 εκ.
Το έκθεμα του μηνός Απριλίου είναι ένα εντοιχιζόμενο, φυλακτήριο λιθανάγλυφο. Στο κέντρο του λιθανάγλυφου υπάρχει ένας ανάγλυφος σταυρός εγγεγραμμένος σε τετράγωνο πλαίσιο, ο οποίος συμπλέκεται με χιαστί κεραίες σε μορφή ιχθυάκανθας. Η άνω απόληξη του πλαισίου έχει μορφή οθωμανικού τόξου με τη χαρακτηριστική διακριτική αιχμή. Στο άνω αριστερά διάκενο του σταυρού είναι εγχάρακτο το έτος 1804. Τα λιθανάγλυφα τον 18ο και 19ο αιώνα στην Κύπρο αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος της κοσμικής λαϊκής αρχιτεκτονικής ως στοιχεία των προσόψεων των κτηρίων. Η γλυπτική διακόσμηση περιορίζεται συνήθως στα υπέρθυρα, στους φεγγίτες και στα θυρώματα. Τα λιθανάγλυφα διακοσμούσαν κατοικίες και δημόσια κτήρια και επίσης είχαν χαρακτηριστικά λαϊκών δημιουργημάτων, όπως, παραδείγματος χάριν, ανωνυμία, αυθορμητισμό και απλοϊκότητα. Παράλληλα, τα συνηθέστερα κοσμικά λιθανάγλυφα της Κύπρου ήταν τα λεγόμενα ως φυλακτήρια με κεντρικό τους θέμα σταυρούς, θρησκευτικές ρήσεις και ευχές, εξυπηρετώντας την ανάγκη του ανθρώπου να προφυλαχθεί από τους κινδύνους και να διαφυλάξει ό,τι πολύτιμο είχε στον οίκο του από τα πονηρά πνεύματα.
Επιπλέον η λιθοτεχνία κατατάσσεται στην πλανόδια τέχνη και ασκείτο από ντόπιους τεχνίτες, τους λιθοξόους. Το υλικό κατασκευής των λιθαναγλύφων είναι ο πωρόλιθος, όπου η συλλογή του γίνεται από λατόμευση διαφόρων περιοχών και το πέτρωμα είχε διαφορετικούς χρωματισμούς, ανάλογα με την περιοχή περισυλλογής του. Τέλος η διαδικασία που ακολουθούσαν οι τεχνίτες για την κατασκευή του λιθανάγλυφου είχε τα ακόλουθα στάδια. Αρχικά έβρεχαν την πέτρα και με τη βοήθεια εργαλείων προσδιόριζαν το σχήμα του λίθου. Στην συνέχεια αφαιρούσαν τα περιττά κομμάτια της πέτρας, σχεδίαζαν το σχέδιο στο χαρτί και το μετέφεραν στην επιφάνεια της πέτρας. Τα δύο τελευταία βήματα ήταν να σκαλίσουν την διακόσμηση και να λειάνουν την επιφάνεια του λίθου.
Η Συλλογή Λιθαναγλύφων του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης Κύπρου διαθέτει μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά φυλακτήρια λιθανάγλυφα της Κύπρου.

Κείμενο: Κυριακή Τσαγγαρά

Βιβλιογραφία:
Ελ. Παπαδημητρίου, Λιθανάγλυφα της Κύπρου, Λευκωσία, 2011, 11-19.

Ο Αντιδήμαρχος Λευκωσίας Χρύσανθος Φάκας παραχώρησε συνέντευξη για τα θέματα πολιτισμού του Δήμου στην εκπομπή Εύξεινος ...
26/06/2026

Ο Αντιδήμαρχος Λευκωσίας Χρύσανθος Φάκας παραχώρησε συνέντευξη για τα θέματα πολιτισμού του Δήμου στην εκπομπή Εύξεινος Κύπρος του Α' Προγράμματος του ΡΙΚ, η οποία είναι καρπός συνεργασίας της Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών και του ΡΙΚ. Ευχαριστούμε τον Αντιδήμαρχο για τα εγκωμιαστικά του λόγια για το έργο που επιτελείται στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου και στην Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών

Το παλαιό αρχιεπίσκοπικο μέγαρο ανακαινίζεται!The Old Archbishopric under renovation!
19/06/2026

Το παλαιό αρχιεπίσκοπικο μέγαρο ανακαινίζεται!

The Old Archbishopric under renovation!

Με ιδιαίτερη χαρά υποδεχθήκαμε, ενημερώσαμε και ξεναγήσαμε στο Βυζαντινό Μουσείο την ομάδα Διαθεσμικής Μονάδας EUVP  του...
17/06/2026

Με ιδιαίτερη χαρά υποδεχθήκαμε, ενημερώσαμε και ξεναγήσαμε στο Βυζαντινό Μουσείο την ομάδα Διαθεσμικής Μονάδας EUVP του Ανδρέα Κεττή από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες (DG PART – Parliamentary Democracy Partnerships) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (FPI – Foreign Policy Instruments) στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση

It was with great pleasure that we welcomed, informed and guided to the Byzantine Museum members of the EUVP Unit team of Andreas Kettis from the European Parliament in Brussels (DG PART – Parliamentary Democracy Partnerships) and the European Commission (FPI – Foreign Policy Instruments) in the context of the Cyprus Presidency of the European Union

Address

Square Of Archbishop Kyprianos
Nicosia
1016

Opening Hours

Monday 10:00 - 14:00
Tuesday 09:00 - 16:00
Wednesday 09:00 - 16:00
Thursday 09:00 - 16:00
Friday 09:00 - 16:00
Saturday 09:00 - 13:00

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου Cyprus Folk Art Museum posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου Cyprus Folk Art Museum:

Shortcuts

Share