17/11/2025
NAK PAKAI EV KENA FIKIR SEBAIKNYA JANGAN NAK IKUT TREND JE 👍
EV ni bukan untuk semua orang.
Nampak macam senang..setiap hari balik kerja cucuk plug tunggu esok pagi dah penuh.
Atau
Seminggu sekali pergi stesen charger CPO lepak minum kopi belum habis secawan, tau-tau bateri dah penuh.
Namun realitinya..lain.
Dah hampir setahun aku guna EV dan aku boleh terus terang masih banyak benda belum smooth lagi.
- Paling menyirap bila buka apps nampak semua charger hijau..dah semangat datang..sampai-sampai “charger under maintenance”. Masa tu rasa kenapa la aku guna EV.
- Kalau duduk rumah tinggi, nak charge kereta pun dah macam operasi khas..turun parking, cari port kosong dan harap tak ada yang conquer charger. Kadang rasa macam main “musical chair”, siapa cepat dia dapat charger.
- Nak jalan jauh pulak kena plan macam nak masuk Amazing Race. Kira jarak, cari charger dan doa sempat sampai sebelum bateri tinggal 5%. Kalau tak, standby powerbank besar pun tak guna.
EV ni kalau lifestyle kau jenis “asal boleh”, memang boleh stress.
Jangan sembang kau terrer pasal EV kalau belum pernah rasa bateri tinggal 2%, tapi stesen charger lagi 50km 😆😆😆
Sebenarnya satu je keypoint untuk pengguna EV.. tahap kesabaran kau kena level Maulana.
Kredit : Joe Beshir